9 Ekim 2007 Salı

9 Ekim 2007 ve Türkiye

Bugün blogun konusu tavla ve satrancın tarihsel geçmişi ve Türkiye'deki etki alanları olacaktı. Ama malesef bilindiği üzere Türkiye'de gündem her gün ve gün içerisinde hızla değişiyor, buna kayısız kalamaz ve altını çize çize değinmek gerekirdi.. O yüzden bugünün tarihsel önemine bir bakalım..
Dün Şırnak'ın Gabar Dağı'nda 13 askerini kaybeden büyük Türk Ordusu ve Türkiye halkı, teröre her zamankinden daha farklı ve sesi daha gür tepki verdi. Bu Türkiye Halkı tabiri benim çok hoşuma gidiyor; her kesimi kucakladığı için sanırım; ama tabi Türk Milleti tabirinin de ayrı bir yeri vardır onu da belirteyim.. Dün Türkçe ve Kürtçe ağıtlar birlikte yakıldı; aynı acı yaşandı, Türkiye'de sen şusun - ben buyum diyerek insanların ayrılmaya çalışıldığı bir dönemde halkın aslında aynı coğrafyada yaşayan tek ulus olduğu gerçeği, düşünsel ve etnik farklılığın önüne geçti. Teröre karşı halkın tepkisi hep vardı da, devletin organları arasındaki iletişimsizlik(!) ilk defa bugün giderildi; öyle ki Terörle Mücadele Yüksek Kurulu acil toplandı ve kritik bir karar alındı. Devletin sivil ve askeri kanadı biraraya gelerek Kuzey Irak'a bir sınır ötesi operasyon için gerekli siyasi, ekonomik, vs. gibi yetkilerin orduya verildiği kararı çıktı. Elbette bunun için bir Tezkere (siyasi anlamda tezkere: devletin sınır dışında gerçekleştireceği bir durum, operasyon ya da -bir nevi- politika için Meclis'in izninin belirtildiği yazılı belge) hazırlanacak, devlet adına savaş ve barış konularında karar verici merci olan TBMM'de bu tezkere oylanacak; kabul gördüğü takdirde Kabine operasyon için orduyu görevlendirecek. Bu trafiğin sonuçlanması minimum 4-5 gün sürer; yani arada bayram da olacağı için hem bu trafik için; hem de dış faktörler için birşeyleri(!) düşünmek için zaman olacak demektir.

Bir keresinde Hürriyet'te okumuştum; Mesud Barzani'nin Türk Ordusu'nu uydudan dinlediği iddia ediliyordu.. Bunu duyduğumda teknolojinin her şartta herkes için yararlı olmayacağı fikrini onaylamış ve gerçekten irkilmiştim. Çünkü eğer bunu yapabiliyorsa ve iddia edildiği gibi söz konusu terör örgütüne yardım ve yataklık yapıyorsa -aksini kesinlikle düşünmüyorum; yaptıkları beyanlar ortada- ordunun planlarını bilir ve örgüte haber verirse Kuzey Irak'tan oranın artık neyi meşhursa alır döneriz! Bu konu çok önemli ama dinleme iddiasına pek inanmıyorum ben; binaların, vs. bile dinlenmesin diye özel önlemler alındığı bir dönemde yaşıyoruz ve bahsettiğimiz sağlam temelleri olan büyük bir devlet: Türkiye. Bu adamlar (Mesud Barzani ve Celal Talabani) daha düne kadar Saddam Hüseyin'den tırsan, Türkiye'nin verdiği kırmızı pasaportla dolaşan, Turgut Özal'a "Siz bizim babamızsınız" diyen dönemin bilmem neleri değil miydiler?! Şimdi ABD ve -dolayısıyla- bölgede İsrail'i kendine güvence gören bunlar; çoğu kez Türkiye'yi tehdit eden, "Siz Kuzey Irak'a girerseniz biz de Diyarbakır'a gireriz" gibi ütopik cümleler kuranlar oldular. Ütopik diyorum çünkü, her ne kadar artık dünyada savaşlar salt cehpe savaşı halinde olmasa da, askeri teknoloji ve silahlar gelişmişse de Türkiye'nin yapısında bulunan genetik bir şey var.. Her şeyden önce gerçekten çok güçlü ve askeri bakımdan yetenekli bir orduya sahip; bu tüm dünyanın takdir ettiği, barış güçlerinde bizi kullandığı bir realite. Bu kullananların sözde soykırımı tanımakta, bizim sorunlarımızda ve terörde bizim gösterdiğimiz iyi niyeti göstermedikleri aşikardır ki; devlet olarak bu konuda bizi yetersiz görüyorum. Şu trafik bi işlesin, bakalım dünyada ve bölgede (Ortadoğu) ne etki yaratacak; gerçi Irak Ankara Büyükelçisi'nin açıklamaları bu adımın bile üzerlerinde nasıl bir korku ve panik yarattığının açık örneğidir. Sakın bunu uçuk bir fikir ya da yorum olarak algılamayın; daha düne kadar teröre yönelik Türkiye'de imzaladıkları işbirliği mutabakatını feshettiklerini ve bu kararlarından vazgeçtiğini açıklayan Irak Yönetimi, bu söz konusu açıklamalarında " Bizim hükümetimiz terör anlaşması konusunda samimi ve çok isteklidir” demek durumunda kalmıştır. Tam 9 yıl önce 9 Ekim 1998'de Süleyman Demirel başkanlığında toplanan Terörle Mücadele Yüksek Kurulu'ndan Suriye'nin vermediği Apo lakaplı eşkıyanın teslimi konusunda oldukça sert bir tavır çıkmış ve ABD'nin de Türkiye'ye açık destek vermesiyle (ortak askeri tatbikat bile yapmışlardı - tabi burda yine çıkarcı ABD görülüyor, Suriye ile düşmandılar), Suriye Apo'yu sınır dışı etmişti.







Yine buna benzer bir tablo var bugün; ama şartlar değişik bu sefer.. Irak'a demokrasi(!) getirmek için giren ABD orada; Kuzey Irak'a girildiğinde peşmerge ile birlikte belki de ABD askeri de karşımıza çıkacaktır.. Onu zaman gösterir ama bu işler o kadar da kolay değil.. Devletler uluslararası alandaki ilişkilerini satranc tahtasındaki taşlar gibi hamle hamle hesaplamak durumundadır.. İşte bu yüzden önümüzdeki şu 1 hafta Türkiye ve Ortadoğu açısından son derece önemlidir. Durumun ciddiyetinin farkında olmalı, fevri davranmamalı ve uluslararası arenada müttefik kazanarak ve bu işi legal temele dayandırarak halletmelidir. Bu konuda yalnız olursak ileriyi pek iyi görmüyorum; Karaoğlan(Bülent Ecevit)'ın cesur adımlarıyla Kıbrıs'a girdiği şartlardan çok farklı bir konjektürel durum söz konusu.. O topraklara bizden önce girmiş; günümüzün -bana göre- tek kutuplu dünya düzeninin, piramidin en üstündeki devlet (ABD) orada.. Terör çözülmeli; operasyonsa operasyon, ya da başka şey ne ise muhakkak çözülmeli bu iş.. Ama yine de büyük devletlere yakışan, gücünün ve şartların ışığında gerçekçi politikalar geliştirmektir. Umarım minimum zarar ve maksimum fayda ile (terörün bitirilmesi konusunda) pozitif politikalarla, cesur ama fevri olmayan adımlarla 20 yıllık bu kanlı süreç sona erer! Çünkü gerçekten yetti artık.. [edit: Bu üzücü olay dolayısıyla yarın (ustalara saygı günü) burada klip olmayacak]
soldansay

16 yorum:

_triancula_ dedi ki...

ne denir ki artık buna. dün ilk gördüğümde haberi yine mi dedim. o kadar sinirlendim ki. allah rahmet eylesin... bişeyler yapılmalı, yapılmalı, yapılmalı.

soldansay dedi ki...

[]_triancula_: kesinlikle birşeyler yapılmalı; ama fevri bir millet olan,duygularına zaman zaman hakim olamayan Türk insanını ve devletini çekmek istedikleri noktaya da düşmemeliyiz. O nokta, Türkiye'yi Irak'a müdahalesinden dolayı (yani bu bahane ile) dokunulur kılmak, yaptırım uygulamaktır. Zaten dünya devletlerinin Türkiye'nin yanında "ne kadar" yer aldığı da ortadadır(!). Birşeyler yapılacak ve muhakkak bu sorun çözülecektir diye umut ediyorum triancula'm.

_triancula_ dedi ki...

soldansaykardeş; ben senin kadar umutlu deilim açıkçası, aslında şu anda o kadar tehlikeli bi suda yüzüyoruz ki bilmem farkında mıyız, dediğin gibi bu müdahaleyi aleyhimize kullanabilicek baya yakın düşmanlarımız var sonuçta ve bilmiyorum açıkçası ya. iyi mi kötü mü. iki uç da kötü çünkü.

blacklebron dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
blacklebron dedi ki...

Eywallah canım benim.
Başından sonuna okudum ve gerçekten çok etkiliydi !
Turgut Özal'a babamızsın diyenler yıllardır yedikleri tasa tükürmekteler ..
Diyorlar ki herşeyimiz ABD'nin elinde .. Değil !
Her durumda ABD'ye de verecek cevaplarımız olur !
Ben şunu düşünüyorum ;
Birileri Türkiye'nin elinden birşeyi almak istiyorsa, Türkiye onların eline verecek birşeyi mutlaka bulur !
Şimdi F-16 larımızın tadına bakma sırası ONLARDA !
Gazamız mübarek olsun !

soldansay dedi ki...

[]blacklebron: etkileyici olmasına sevindim kardeşim :) bu arada "Birileri Türkiye'nin elinden birşeyi almak istiyorsa, Türkiye onların eline verecek birşeyi mutlaka bulur !" lafına da ben bittim ve açıkçası "a.q budur lan!" dedim ahahaha :P çok sağlamdı! :F

Ömürcek dedi ki...

uzun zamandır blog aleminde bir durgunluk var... önceleri bayramdandır diyordum ama gördüm ki pek ilgisi yokmuş.. nerelerdesiniz yahu?

_triancula_ dedi ki...

soldansay kardeş, dön artık. özledik yazılarını senin de ;)

blacklebron dedi ki...

nerdesin lan !
gel bak şeker vercem

soldansay dedi ki...

soldansay will come back nowadays! :P

_triancula_ dedi ki...

e gel artık olüm ya bir ay olmuş :)

eroy dedi ki...

kardeşim yazmıyo musun artık?
hadi ama..
görüşürüz..

_triancula_ dedi ki...

bak bi ay daha olmuş.


dön artık. :(

soldansay dedi ki...

özür diliyorum yaw; ama muhakkak dönücem şimdi de finaller geldi bayram sonrası zamanı yettiremiorum yaa :S Ama muhakkak geleceğim :))

cnslgy dedi ki...

Burası güzel blogmuş...Burnuma metal kokusu geliyor:D Sevdim.Triancula bak senin sayende güzel blog keşfettim çoş laa:D

_triancula_ dedi ki...

ee benim blog kardeşler sağlamdır, süperdir :) deaath-- voiice ooff thee souul :)

soldansay sen de last fm'ci olsana ya siz cansuyla tabi daha iyi nalşırsınız bak hem ;)